OK

Websitet anvender udelukkende nødvendige funktionelle cookies.
Læs mere om websitets cookies her under databeskyttelse

eID-kortet for EU/EØS-borgere i Tyskland

Digitale offentlige løsninger i Tyskland kræver ofte en tysk Personalausweis med onlinepasfunktion og en tilhørende app. Da EU-/EØR-borgere ikke har det tyske statsborgerskab og dermed heller ingen tysk Personalausweis, blev det såkaldte eID-kort indført, som skal sikre disse borgere tilgang til digitale løsninger i Tyskland. Med eID-kortet kan brugeren identificere sig online på en sikker og nem måde og kan varetage offentlige samt forretningsmæssige anliggender digitalt i Tyskland. Der kræves ikke bopæl i Tyskland. Især personer fra EU-/EØR-lande, som ikke allerede råder over et notificeret eID-System iht. EU´s eIDAS-forordning, kan dermed med eID-kortet få digital tilgang.

Ansøgning om eID-kortet

eID-kortet erstatter ikke brugerens nationale ID-kort (f.eks. Personalausweis) hhv. pas og kan ikke bruges som rejsedokument. Personer, der ansøger om eID-kortet, skal mindst være 16 år. eID-kortet udstedes mod et gebyr på 37 euro og har en gyldighed på 10 år. Personer, der er bosiddende i Tyskland, kan ansøge om eID-kortet på borgerkontoret (Bürgerbüro) på deres bopælssted. Personer, der ikke bor i Tyskland, kan ansøge om kortet på en tysk repræsentation i deres bopælsland. I Danmark er dette f.eks. den tyske ambassade i København.

Følgende dokumenter skal bruges ved ansøgningen:

  • Pas eller nationalt identitetskort (f.eks. Personalausweis)
  • Dokumentation for bopælsadressen i udlandet – Spørg den ansvarlige repræsentation for at finde ud af, hvilke dokumenter der kræves her. Hvis du har registreret din bopæl i Tyskland, er adressen kendt af registreringsmyndighederne. Når du flytter til Tyskland, skal du først registrere din bopæl.

Aktivering af eID-kortet

Efter ansøgningen og udstedelsen af eID-kortet modtager du et PIN-kodebrev. Dette brev indeholder følgende oplysninger:

  • Dit transport-PIN-kode (engangs-PIN-kode)
  • Dit nummer for ophævelsen af PIN-blokade (PUK-kode)

Disse informationer må ikke videregives til tredjemand.

Engangs-PIN-koden skal erstattes med en selvvalgt, sekscifret PIN-kode før eID-kortet kan bruges. Følgende optioner kan bruges for at erstatte engangs-PIN-koden med den selvvalgte, sekscifrede PIN-kode:

  • i softwaren til online-id-kortet (Ausweis-App) eller
  • på en borgerterminal.
  • Hvis du indtaster din selvvalgte, sekscifrede PIN-kode direkte, når du afhenter dit eID-kort eller senere hos din myndighed, skal du ikke bruge engangs-PIN-koden.

Forudsætninger for brugen af eID-kortet

For at bruge dit eID-kort, skal du bruge følgende:

  • Den personlige sekscifrede PIN-kode
  • En kortlæser (mod betaling) eller en smartphone/ tablet med NFC-forbindelse
  • Den officielle software ”Ausweis-App” for computeren hhv. smartphone/tablet (gratis)
  • Internetadgang

Hvis du vil bruge eID-kortet med en kortlæser og ikke med den tilhørende app på en smartphone/tablet, kan du finde en liste med kompatible kortlæsere her:

https://www.ausweisapp.bund.de/usb-kartenleser

Hvis du i stedet for vil bruge din smartphone eller tablet med den tilhørende app (Ausweis-App), kan du finde en liste over kompatible mobile enheder her:

https://www.ausweisapp.bund.de/mobile-geraete

Din smartphone kan også bruges som ekstern kortlæser, for at bruge eID-kortet på computeren, hvis du ikke har en ekstra kortlæser.

eID-kortet kan bruges via computer eller smartphone/tablet på hjemmesider, for at identificere sig, men også på borgerterminaler hos myndigheder. Ved brugen af borgerterminalerne hos myndigheder skal du altid have dit pas hhv. nationalt ID-kort/ Personalausweis parat. Du kan dermed bruge eID-kortet til offentlige digitale løsninger eller for at identificere dig ved forretningsanliggender. 

Brugen af eID-kortet

  1. På hjemmesiden, hvor du vil bruge eID-kortet, bliver du bedt om at identificere dig. Indlæs dit eID-kort med kortlæseren eller din smartphone/tablet. Ved brugen af smartphone/tablet, som ekstern kortlæser, skal dette være koblet til computeren.
  2. Nu kan du se, hvem der får dine data og hvilke data udbyderen spørger efter
  3. For at godkende dataoverførelsen, angiver du din sekscifrede PIN-kode
  4. Chippen i dit eID-kort kontrollerer, om udbyderen er autoriseret til at modtage de ønskede data.
  5. Er udbyderen autoriseret til at modtage dine data, overføres de med end-to-end kryptering
  6. Efter overførslen af data og den dermed forbundne identifikation kan du frakoble kortet og kortlæseren eller smartphone/tablet.

Yderligere informationer om eID-kortet, brugen og fordele kan findes i ”Personalausweisportal” af Bundesministerium des Inneren und für Heimat via følgende link:

https://www.personalausweisportal.de/

Her kan du også finde informationer på engelsk. 

 

Region Sønderjylland - Schleswig | Lyren 1 | 6330 Padborg | Danmark | Tel. +45 74 67 05 01 | infocenter@region.dk | sikkerpost.region@region.dk
Telefontider/Tidsbestilling: Mandag-torsdag fra kl. 8.00-16.30 og fredag fra kl. 8.00-15.00